Sunday, April 7, 2013

Těstoviny stokrát jinak

Bavette, bucatini, capellini, penne, maccheroni, cenneroni, farfalle, pennoni, rigatoni, fusilli, spaghetti, cellentani, castellane, pipe, riccioli, orecchiette, ruote, gobetti, treccine, sorprese, farfalline a mnoho mnoho dalších...  Ano, dnes se budeme zajímat o těstoviny!




Jelikož jsem studentka, tak mezi mojí pravidelnou stravu patří těstoviny. Už dávno jsem si všimla, že lidé často těstoviny poněkud schazují, jen zřídka kdy vidím někde recepty na těstoviny, ale já je mám z mnoho důvodů ráda. Zaprvé, jejich příprava je rychlá, ingredience nejsou nijak finančně náročné a zároveň mají dlouhou trvanlivost a těstoviny se dají připravit na tolik způsobů až je to k nevíře.  Myslím, že za tu dobu co jsem na koleji, jsem už těch pár klasik natrénovala dostatečně. A i když se tato jídla zdají ''obyčejná'', ani dnes mě nepřestávají chutnat. Kombinace těch několika správných ingrediencí dokáže vytvořit neuvěřitelnou harmonii, která přežívá v kuchyních po staletí a snad ještě dlouho přetrvávat bude.

Přijde mi, že někdy je prostě lepší použít tři klasické ingredience k vytvoření dokonalé chuti, než se pokoušet vylepšovat tyto kombinace dalšími surovinami, které ale do jídla tolik nezapadají.


A mých pár typů:

1) Musí být al dente. Dobře, tuším, že jste tuhle radu slyšeli už asi tisíckrát, ale umět správně určit kdy jsou těstoviny uvařené je polovina úspěchu. Komu by se chtělo jíst rozpatlané těstoviny. Nejdůležitější je ochutnávat. Na návodu může být napsáno 9 minut, ale věřte pouze potom co je ochutnáte.
2) Dobře osolte vodu. Jelikož těstoviny do sebe nasají plno vody, nebojte se vodu pořádně osolit. Osobně dávám menší hrst soli.
3) Neproplachujte těstoviny studenou vodou!
4) Vždycky používejte čerstvé bylinky, sušenná bazalka = mrtvá bazalka.
5) Přidávejte vodu z těstovin do vaších pokrmů. Trocha škrobové vody z těstovin v mnoha případech obohatí vaší omáčku! Zkuste přidat pár lžic do spaghetti a la carborara nebo do aglio olio peperoncino.
6) A proboha, když si chcete posypat těstoviny sýrem, použijte parmazán a žádný eidam nebo ementál!
7) A nakonec pravidlo, které jsem si myslela že snad ani nebude potřeba říkat, ale bohužel se vždy čas od času přesvědčím, že pár lidí kombinacu ketchupu a těstovin považuje za dokonalé jídlo. A já říkám NE! Ketchup s těstovinami prostě neexistuje!


Spagetti all' aglio, olio e peperoncino:



Na olivovém oleji dáme opéct dostatečné množství česneku, přidáme chilli papričku, vmícháme uvařené špagety, dobře osolíme a posypeme čerstvou posekanou petrželkou.

Spagetti carbonara:

 
 
 V misce smícháme rozšlehané žloutky, parmazán sůl a pepř. Na pánvičce si osmažíme slaninu, přidáme uvařené špagety a zalijeme směsí z vajec, promícháme, nevaříme ať se nám vejce neuvaří, pouze ohřejeme a jíme....
 
 
Penne s rajčaty:



 
Do olivového oleje dáme rozmáčknutý česnek, následně přidáme rozpůlená cherry rajčátka a vaříme přibližně 15 min. Pak směs smícháme s těstovinami a sypeme posekanou bazalkou.


Těstoviny s rukolou a parmskou šunkou:



Olivový olej provoníme česnekem, přidáme trochu chilli papričky, vmícháme uvařené těstoviny a na poslední chvíli přidáme rukolu a parmskou šunku.




Tak dnes jsem Vám představila mé oblibené klasiky. Pokud Vás článek o těstovinách neunudil k smrti, tak se v budoucnu budete moc těšit na druhý díl , kde Vám představím další (tentokrát už méně klasické) recepty!

8 comments:

  1. já si vždycky myslela, že těstoviny nemám ráda, protože jsem znala z domu jen něco jako "špagety s červenou omáčkou" nebo zapečené, tak jsem je přestala jíst. Ale jak jsem začala vařit, zjistila, že z těstovin a pár základních surovin jde vykouzlit opravdu luxusní pokrm, občas se k nim ráda vrátím, teď ale jedu v cuketových :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jestli cuketové, tak zkus uvařit tyto: http://lemissingingredient.blogspot.fr/2012/02/testoviny-s-krevetami-cuketou.html
      V naší rodině už je děláme dlouho a dokonalejší těstoviny snad nenajdeš !

      Delete
  2. Gnammmi :)! Nejvíc miluju klasické s rajčaty a bazalkou. Těstoviny jsou vážně skvělé jídlo, hlavně rychlé, snadné a levné taky :).

    ReplyDelete
  3. Za mě super článek, těstoviny miluju. Akorát mám takovou úchylku - musí to být špagety, jinak mi to tolik nechutná, i když je to stejné těsto. Blázen:) A recepty jsou ultra jednoduché, ale když člověk neví, co by rychlého udělal, jsou perfektní.

    ReplyDelete
  4. těstoviny miluju na všechny způsoby, a souhlasím, že někdy je méně více :)
    klidně si je dávám jen se lžicí olivového oleje, kořením a parmazánem, je to jednoduché, extrémně rychlé ale výborné :) a nebo s domácím pestem nebo strouhanou cuketou, parmezánem a sušenými rajčaty :)

    ReplyDelete
  5. Milá Barčo, ráda bych vyzkoušela vaše receptíky..... ale jde vyměnit ta čili paprička za něco jiného nebo vynechat? Jsem těhotná, takže by "nám" to neudělalo dobře popř. máte někde uveřejněné další recepty?Děkuji.Hanka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chilli papričku tedy pouze vynechejte! Použijte dobrý olivový olej a na závěr posypte parmazánem a těstoviny budou i tak výborné!

      Delete